Sztormiaki w żegludze bałtyckiej.

Osiem sezonów żeglugi bałtyckiej nauczyło mnie jak ważnym elementem ekwipunku jest prawidłowo dobrana odzież żeglarska. Bez właściwego wyposażenia rejs szybko może zamienić się w walkę o przetrwanie a powszechną prawdą jest, że zmęczenie w połączeniu z niewyspaniem, wychłodzeniem, przemoknięciem i głodem wywołuje skrajne emocje i zniechęca do powrotu na morze.
Bałtyk jest akwenem bardzo kapryśnym, nieprzewidywalnym i zmiennym pogodowo. Ze wszystkich stron jest otoczony lądem, a z Morzem Północnym łączy go jedynie kilka płytkich cieśnin. W czasie niepogody fale są często nieprzewidywalne, gwałtowne o zróżnicowanych kierunkach, a także strome i krótkie. Ich wysokość sięga do ok. 4 metrów a odległość między grzbietami jest mała, ok. 50 – metrowa. Fale na Bałtyku są konsekwencją wiatru, a po jego ustaniu częstym zjawiskiem jest tzw. „martwa fala”, dająca się nieprzyjemnie odczuć żeglarzom. W miesiącach letnich (czerwiec, lipiec, sierpień) wiatry nadchodzą przede wszystkim z sektorów zachodnich a ich siła rzadko przekracza 5/6 stopni. Jeżeli natomiast chodzi o opady, to, statystycznie, w czerwcu przypada takich dni tylko 8 dni w miesiącu, w lipcu już 12 dni a w sierpniu nawet 15. Nocą temperatura rzeczywista może spaść do plus kilku stopni a odczuwalna nawet poniżej zera. Wszystkie powyższe informacje potwierdzają tylko, że, szczególnie w przypadku planowania dłuższych przelotów, a co za tym idzie nocnego pływania, prawidłowo dobrana odzież jest niezbędna a jeśli planujemy żeglarstwo wiosną lub jesienią jest po prostu konieczna.
Warto tu dodać, że sztormiak ma nas zabezpieczyć na trzech frontach. Przed opadem atmosferycznym, rozbryzgiem wody z fal i przed wychładzającym wiatrem.

Podstawowym ubiorem na Bałtyk jest seria Pier 3.0 z Helly Hansen. Kurtka z tej serii jest najlżejszą z kurtek oferujących pełny poziom ochrony w żegludze przybrzeżnej i morskiej. Posiada klasyczny krój z charakterystycznymi 4 kieszeniami. Z myślą o bezpieczeństwie kurtka posiada kaptur o podwyższonych parametrach widzialności oraz odblaskowe naszywki spełniające normy konwencji SOLAS.
Konstrukcja z wodoodpornego i oddychającego materiału HellyTech® posiada podwójne mankiety rękawów zapobiegające przedostawaniu się wody. Kurtka w całości została uszczelniona w szwach, co gwarantuje dodatkową i pewną ochronę przed wiatrem i wodą. Wysoki kołnierz, który został wyściełany materiałem polarowym dla zwiększenia komfortu, zapewnia ciepło nawet w sztormowych warunkach. Podszewka z siateczki doskonale przepuszcza powietrze, przez co podnosi komfort użytkowania podczas pracy na pokładzie. Liczne kieszenie pozwalają na wygodny dostęp do najpotrzebniejszych w trakcie żeglugi drobiazgów.
Uzupełnieniem kurtki są oczywiście spodnie typu ogrodniczki. Seria Pier 3.0 oferuje sztormiaki wykonane w tej samej technologii co górna część odzieży. Przy doborze kompletu warto mierzyć od razu całość. Często okazuje się, że rozmiar spodni i kurtki mogą być różne. W prawidłowo dobranym sztormiaku zostawiamy miejsce na pierwszą warstwę odzieży/bielizny. Polecam zastosowanie spodni oraz bluzy Helly Hansen LIFA® MERINO MIDWEIGHT, która jest unikalną warstwą podstawową 2-w-1 połączoną z technologią LIFA® Stay Warm w konstrukcji dwuwarstwowej. Bielizna ta zapewnia wszystkie korzyści płynące z włókien wełny merynosów plus unikalne właściwości techniczne włókien LIFA®. Na chłodniejszą pogodę, szczególnie wiosną lub jesienią, dobrym wyborem na dogrzanie pod sztormiakiem będzie zastosowanie polarowej odzieży z serii Helly Hansen Daybreaker i dodatkowo bluzy Paramount Hooded Softshell Jacket. Uzupełnienie całości stanowią kalosze, czapka, rękawice i chusta typu Buff.

Jeśli planujemy żeglarstwo wiosenne lub jesienne albo perspektywicznie myślimy o pływaniu na większych akwenach warto także rozważyć serię sztormiaków Helly Hansen SKAGEN OFFSHORE. Jest to mocniejsza wersja serii Pier 3.0 charakteryzująca się wyższą gardą i kołnierzem, a także przedłużeniem na plecach. Spodnie SKAGEN OFFSHORE mają techniczny krój i wzmocnienia w kluczowych miejscach szczególnie narażonych na uszkodzenia podczas pracy na pokładzie.
